20,99 €
In jedem Kapitel des Buches wird ein englischsprachiges Land oder Gebiet vorgestellt. Im Sprachlaboratorium werden sprachliche Missverständnisse und die englische Aussprache humorvoll erklärt sowie auf den Unterschied zwischen amerikanischem und britischem Englisch aufmerksam gemacht. Mit Auszügen aus Werken der englischsprachigen Literatur möchte das Buch dem Leser Freude an bekannten Werken vermitteln. Das Buch ist orientiert am Modulaufbau der Fernsehsendungen, es enthält viele Übungen zur Grammatik mit einem Lösungsteil und ermöglicht so kurzweiliges Lernen. Dieses Buch ist auch Begleitbuch im Telekolleg Grundkurs Englisch.
Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:
Seitenzahl: 271
Telekolleg
Grundkurs Englisch
Günther Albrecht
Buch lesen
Innentitel
Inhaltsverzeichnis
Impressum
Telekolleg
Telekolleg wird veranstaltet von den Bildungs- undKultusministerien von Bayern und Brandenburgsowie vom Bayerischen Rundfunk (BR).
Nähere Informationen zu Telekolleg:www.telekolleg-info.de
Dieser Band enthält das Arbeitsmaterial zu den vomBayerischen Rundfunk produzierten Lehrsendungen.
Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet diesePublikation in der Deutschen Nationalbibliographie;detaillierte bibliographische Daten sind im Internetüber http://dnb.de abrufbar.
Das Werk ist in allen seinen Teilen urheberrechtlichgeschützt. Jede Verwertung ist ohne Zustimmung desVerlags unzulässig. Das gilt insbesondere für Verviel-fältigungen, Übersetzungen, Mikroverfilmungen unddie Einspeicherung in und Verarbeitung durch elektronische Systeme.
In Lizenz der BRmedia Service GmbH
wbg Academic ist ein Imprint der wbg.© 2020 by wbg (Wissenschaftliche Buchgesellschaft),DarmstadtUnveränderter Nachdruckder 2. überarbeiteten Auflage von 2016
Die Herausgabe des Werkes wurde durch die Vereinsmitglieder der wbg ermöglicht.Umschlaggestaltung: schreiberVIS, SeeheimUmschlagabbildung: © Madrugada Verde, stock.adobe.com; Tono Balaguer, stock.adobe.com; Bohanka, stock.adobe.com
Besuchen Sie uns im Internet:www.wbg-wissenverbindet.de
ISBN 978-3-534-27295-2
Elektronisch sind folgende Ausgaben erhaltlich:eBook (PDF): 978-3-534-27296-9eBook (epub): 978-3-534-27297-6
Vorwort
THE BARBECUE – MEAT AND MEET
1 A The Arrival
Men at Barbecue
Eating
1 B Katherine Mansfield, The Garden Party, Précis
1 C Language Lab – Say it again Sam
Language Lab – A Bavarian in Boston
1 D Into the English World – New Zealand
1 E Meeting Literature – Listening Comprehension
1 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 1
THE MOVING – A REALR EALE STATE
2 A The Moving
The Roommate
The Apartment
2 B Doris Lessing, The Fifth Child, Précis
2 C Language Lab – Call a Cowboy
2 D Into the English World – The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
2 E Meeting Literature – Listening Comprehension
2 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 2
THEI NSTALLATION – OPERATING THES YSTEM
3 A Eric’s Dilemma
Technical Support (TS)
More Technical Support
3 B Joanne K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher’s Stone, Précis
3 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
3 D Into the English World – Scotland
3 E Meeting Literature – Listening Comprehension
3 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 3
THE WEEKEND – STAND UP FOR COMEDY
4 A Planning the Weekend
Plans at Lunch
4 B Peter Mayle, Toujours Provence – Dinner with Pavarotti, Précis
4 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
4 D Into the English World – Wales
4 E Meeting Literature – Listening Comprehension
4 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 4
THE GUIDE – TOURISTSH APPEN
5 A Visitor from Abroad – At the “Marienplatz“
Visitor from Abroad – At the “Viktualienmarkt“
5 B Jonathan Swift, Gulliver’s Travel, Précis
5 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
5 D Into the English World – Ireland
5 E Meeting Literature – Listening Comprehension
5 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 5
THE MUSEUM – ART OF PLEASURE
6 A Entering the Museum
The Design Collection
6 B Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray, Précis
6 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – Say it again Sam
Language Lab – A Bavarian in Boston
6 D Into the English World – England
6 E Meeting Literature – Listening Comprehension
6 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 6
THE TRIP – TO CHECK IT OUT AND TO CHECK IN
7 A Planning a Trip: Get Advice
At the Airport
7 B John R. R. Tolkien, The Hobbit, Précis
7 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
7 D Into the English World – New Zealand II
7 E Meeting Literature – Listening Comprehension
7 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 7
THE CAR RENTAL – SOMETHING TO RANT ABOUT
8 A Renting a Car
8 B Ian Fleming, Goldfinger, Précis
8 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
8 D Into the English World – Canada
8 E Meeting Literature – Listening Comprehension
8 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 8
THE SHOPPING – FLEEING FROM THE FLEA MARKET
9 A At the Flea Market
9 B Douglas Adams/Mark Carwardine, Last Chance to See, Précis
9 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
9 D Into the English World – Canada II: Nature
9 E Meeting Literature – Listening Comprehension
9 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 9
THE WALK – ON THE ROAD TO SUCCESS
10 A Finding My Way to Harvard (I)
Finding My Way to Harvard (II)
10 B Frank McCourt, Teacher Man, Précis
10 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
10 D Into the English World – The United States of America
10 E Meeting Literature – Listening Comprehension
10 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 10
THE TOUR – FOLLOW THE RED LINE
11 A Sightseeing Tour
11 B Gwen Bristow, Deep Summer, Précis
11 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
11 D Into the English World – USA II: Boston
11 E Meeting Literature – Listening Comprehension
11 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 11
THE DREAM – THE FOOD AND THE SEA
12 A Sightseeing Trip
12 B Lewis Carroll, Alice’s Adventures in Wonderland – The Lobster Quadrille, Précis
12 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
12 D Into the English World – USA III: Massachusetts
12 E Meeting Literature – Listening Comprehension
12 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 12
THE PLAYER – SPORTS AND MORE
13 A Baseball
13 B Erich Segal, Love Story, Précis
13 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
13 D Into the English World – USA IV: Hollywood and Las Vegas
13 E Meeting Literature – Listening Comprehension
13 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 13
THE WELCOME – HOME, SWEET HOME
14 A Julia Picks Eric up from the Airport
14 B Mark Twain, A Tramp Abroad, Précis
14 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
14 D Into the English World – Australia
14 E Meeting Literature – Listening Comprehension
14 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 14
THE RETURN – ONCE UPON A TIME
15 A Eric Recounts His Journey into the States (I)
Eric Recounts His Journey into the States (II)
15 B Alex Haley, Roots, Précis
15 C Language Lab – Call a Cowboy
Language Lab – A Bavarian in Boston
Language Lab – Say it again Sam
15 D Into the English World – Australia II: The Great Barrier Reef
15 E Meeting Literature – Listening Comprehension
15 F The Language Zone – Summary of the Broadcast and of Chapter 15
Key to Exercises
Wordlist
Literaturhinweise
Bildhinweise
Liebe Studierende am Telekolleg,
willkommen beim Grundkurs Englisch! Der Kurs bietet Ihnen die Möglichkeit, Ihre Englischkenntnisse aufzufrischen und zu vertiefen. Der Kurs setzt Englischkenntnisse voraus, die in etwa ein bis zwei Jahren Englischunterricht erworben werden. Wenn Sie keine Vorkenntnisse mitbringen, empfehlen wir Ihnen, sich entsprechend vorzubereiten, z.B. in einem Kurs an der Volkshochschule.
Die Sendungen
Die Fernsehsendungen, zu denen dieses Begleitbuch entstand, wurden mit Muttersprachlern (native speakers) und zum Teil in Amerika (New England, Greater Boston und in den Vereinigten Staaten) gedreht. Um die Lernsituation eines Englisch Lernenden nachzustellen, begibt sich der Moderator Eric in Situationen, in welchen er als Amerikaner gleichfalls mit Sprachschwierigkeiten, in seinem Fall mit der deutschen Sprache, zu kämpfen hat (Schauplätze in Deutschland). Dies soll den Englisch Lernenden Mut machen und vielleicht ein wenig Trost spenden, dass es selbst dem Moderator nicht anders ergeht als den Lernenden im Grundkurs.
Die Sendungen sind nach der Modultechnik aufgebaut: Jede der insgesamt 15 Folgen ist einem bestimmten Thema gewidmet. In der ersten Sendung geht es um eine Grillparty, in der zweiten Sendung um die Wohnungssuche und den Umzug usw. Das Thema wird dann in fünf Abschnitten der Sendung unter einem jeweils anderen Blickwinkel präsentiert. In der „Language Zone“ wird ein zusammenfassender Rückblick gegeben.
Das Begleitbuch
Das Begleitbuch orientiert sich am Modulaufbau der Sendungen.
Modul A gibt die Dialoge und „statements“ der Spielszenen in Ausschnitten oder Zusammenfassungen wieder. Anhand der Spielszenen wird die englische Grammatik erklärt. Der abwechslungsreiche Übungsteil gibt Ihnen die Gelegenheit, das (Wieder-) Gelernte zu trainieren und aktiv anzuwenden.
In Modul B werden Sie mit einer vereinfachten Zusammenfassung und mit Wortschatzübungen an den Original-Literaturtext (Modul E) herangeführt.
In Modul C, dem language laboratory, werden in „Call a Cowboy“ und „A Bavarian in Boston“ häufig auftretende sprachliche Missverständnisse und Verständigungsschwierigkeiten (false friends) auf witzige und humorvolle Weise geklärt.
Da die USA als größte und einflussreichste westliche Macht auch sprachlich längst die Impulse setzen, machen Humphrey Bogart und Sherlock Holmes in „Say it again Sam“ auf Unterschiede zwischen amerikanischem und britischem Englisch aufmerksam.
Modul D, „Into the English World”, gibt Ihnen in geraffter Form einen fundierten Überblick über die verschiedenen Länder und Zonen der englischsprachigen Welt (Großbritannien, Irland, Neuseeland, Kanada, USA und Australien). Nach der gründlichen Lektüre der landeskundlichen Texte sollten Sie in der Lage sein, die Wortschatzübungen zu bewältigen und z.B. das „crossword puzzle“ zu lösen.
Die Module A, B, C und D sollen Sie auf die erste Feststellungsprüfung auf dem Weg zur Fachhochschulreife vorbereiten (gilt in Bayern als sog. „Mittlere Reifeprüfung“). Daher ist es wichtig, dass Sie die Texte nicht nur lesen, sondern auch mit ihnen arbeiten, d.h. die gestellten Fragen beantworten und die Übungen bearbeiten.
Modul E befasst sich mit dem Original-Literaturtext, der zu Beginn einer jeden Sendung vorgelesen wird. Der Autor des Textes und seine Werke werden vorgestellt. Der Literaturtext ist in eine Hörverständnisübung eingebettet, in der Sie Ihr „gist listening“ testen können. Gut wäre es, wenn Sie sich die Sendung mehrmals ansehen, den vorgetragenen Text anhören und dann die Übungen dazu ausführen könnten. Wenn Sie keine Möglichkeit haben, sich die Sendung erneut anzusehen, können Sie anhand des von Ihnen wieder hergestellten Literaturtextes Ihr Textverständnis trainieren. Die Wortschatzerklärungen sollen Ihnen zu häufiges Nachschlagen im Wörterbuch ersparen.
Modul F, „The Language Zone“, fasst die Inhalte der jeweiligen Sendung und des jeweiligen Kapitels noch einmal zusammen. Wenn Sie beim Lesen der „summary“ alles richtig verstehen, haben Sie das Ziel erreicht, das wir uns vorgenommen haben. Da der „Grundkurs Englisch“ kein reiner Anfängerkurs ist, wird ein gewisser Grundwortschatz vorausgesetzt. In der „word list“ finden Sie die Wörter und Wendungen, die dem sogenannten Aufbauwortschatz zuzuordnen sind. In den Kapiteln sind diese Wörter und Wendungen kursiv geschrieben und werden erklärt. In diesem Zusammenhang möchten wir Sie ausdrücklich darauf hinweisen, dass Wörterbücher (zweisprachig und einsprachig), wie sie meist in der Mittelstufe üblich sind, zum „Handwerkszeug“ des Fremdsprachenlernens gehören.
Im Abschnitt „Key to Exercises“ finden Sie zu jeder Übung eine Lösung bzw. einen Lösungsvorschlag, z.T. mit Zeilenangabe, die auf die in Frage kommenden Textstellen in den Modulen A, B, C und D verweisen. Ein Tipp: Notieren Sie nicht nur Satzfragmente, Nummern oder Buchstaben, sondern schreiben Sie immer ganze Sätze. Sie werden erstaunt sein, wie viele Wendungen und Strukturen Sie sich durch häufiges Schreiben ganz unbewusst einprägen.
Dem Motto „Learning English with a Smile“ entsprechend, wünsche Ich Ihnen viel Spaß und vor allem Erfolg mit „Into the English World – Grundkurs Englisch“.
Günther Albrecht
Diese zwei charmanten Begleiter führen Sie durch die Fernsehsendungen des „Grundkurs Englisch“: Carolin Nyhuis (links) bringt Ihnen die englische Grammatik mit Charme und Pfiff nahe.
Eric Gladhart (rechts), der wandlungsfähige „Tramp Abroad“, führt Sie „Into the English World“.
In this module you get to know Eric and his girlfriend Julia. They are invited into Fred’s house to a barbecue party. They talk about Fred’s family.
Understanding the text. True or false? Tick the correct box.
1. Eric is invited to a barbecue party.
2. Julia is Eric’s girlfriend.
3. She has just returned from her holiday.
4. Eric is meeting his brothers and sisters.
5. Every year Fred’s family comes together in Yorkshire or in the Hamptons.
6. Sherril’s father-in-law got killed by a dragon.
7. He was found sitting on his rocker.
true
false
Find the English phrases for these German words and expressions.
8. Danke für die Einladung.
9. Sie schläft am Tisch ein.
10. gerahmte Fotos
And what about you? Answer in full sentences.
11. Have you got brothers and sisters? Where do they live?
12. Do you often see them and where? If so, why? If not, why not?
THE PRONOUNS DIEP RONOMEN
Das Pronomen (Fürwort), steht für ein Nomen (Hauptwort).
In der Sendung wurden folgende Pronomen besprochen:
•Subjektpronomen. Diese stehen stellvertretend für das Subjekt des Satzes.
•Objektpronomen. Diese nehmen die Stellung des Objekts im Satz ein. Im Englischen sind direktes und indirektes Objekt gleich.
•besitzanzeigende Adjektive und Possessivpronomen
EXERCISE
Replace the words in brackets by their pronouns or possessive adjectives.
1. (Fred) has invited (Eric and Julia) to a garden party.
2. (The BBQ) is taking place in (Fred’s) garden.
3. (Julia) came to Munich just the night before.
4. (Eric and Fred) should excuse (Julia) if (Julia) looks tired.
5. “(Fred’s) parents live in Yorkshire”, Fred says, “but (Julia’s) parents are here in Munich.”
6. The old VW, a beetle, is (Julia’s car), but the BMW motorbike is (Fred’s motorbike).
7. (The two ladies’) brothers live in different cities.
8. “(Fred’s and his brothers’ and sisters’) parents live in a house of their own,” Fred explains.
•Reflexivpronomen
Die Formen des Reflexivpronomens „ oneself“ (sich) verwendet man, wenn Subjekt und Objekt identisch sind.
Die englischen Reflexivpronomen entsprechen auch dem deutschen selbst, z.B.
Did he really do it himself?
Eine große Zahl reflexiver Verben im Deutschen bleibt im Englischen ohne Reflexivpronomen, z.B.:
•Pronomen der Gegenseitigkeit
Wenn man im Deutschen dem Reflexivpronomen sich sinnvoll das Wort gegenseitig hinzufügen kann, werden im Englischen die Formen eachother“ oder one another“ verwendet. (Es besteht praktisch kein Unterschied, „one another“ ist etwas förmlicher.)
Beispiele:
They hate each other.
They seldom quarrel with one another.
EXERCISES
I. Complete these dialogues using the correct form of “oneself”.
1. May I introduce __________. My name is Julia.
Hi, I’m Fred.
2. We were on holidays.
Did you enjoy __________?
3. Thanks for the invitation.
Don’t mention it. Come in and help __________ to some of the marinated steaks.
4. Bye, Eric.
Bye, Fred. Take care of __________.
5. The razor blade is sharp.
So don’t cut __________.
II. Use either forms of “oneself” or “each other” in these mini-dialogues.
1. We don’t know ____________, do we?
No, we don’t. Perhaps we should introduce ____________ to ____________.
2. I’m sure they’ll get on well with ____________.
Yes, I’m sure they will.
3. Did the boys hurt ____________ seriously in their fight?
No, they didn’t.
4. Don’t you recognize ____________ on the video?
No! Is that really me?
5. Are they having problems with ____________?
Yes, I’m afraid they are.
Fred, Eric and Jason are standing around the barbecue talking about food and a “proper” diet. Fred explains to them how he has prepared his delicious sauce for the steaks.
Understanding the text. True or false? Tick the correct box.
1. Men and women are standing around the BBQ.
2. Fred bought the steaks at a supermarket.
3. He left the steaks in a spicy mixture for two days.
4. The men prefer eating meat.
5. The men know something about “proper dieting”.
6. Jason is on a diet.
7. Jason and Eric eat steaks from an ox.
8. Fred barbecued shrimps.
true
false
Countries and nationalities. Complete the table below. Use a dictionary if you wish.
The country is:
The people are:
9. England
the English
10. __________
the Germans
11. Kiwi)
the New Zealanders
12. ___________
the Welsh
13. _________
the French
14. Italy
______________
15. Spain
______________
16. ____________
the Greeks
17. Australia (OZ)
______________
Which words are missing?
18. Great Britain is three countries: England, ________ and ________. These three countries, together with Northern Ireland, form the ________ .
And what about you? Answer in full sentences.
19. Who prepares the food when you have a BBQ-party?
20. What kind of BBQ have you got? Give a reason (with charcoal = Holzkohle; an electric BBQ, fired by propane gas or liquefied petroleum gas = flüssiges Propangas).
Be foxy and learn the FOXY-rule
EXERCISES
I. Completed the sentences by putting the words in brackets into their plural form.
1. Good evening, (lady) and (gentleman).
2. Good morning (child).
3. London’s telephone (box) are red and its (taxi) black.
4. Are (bus) allowed to drive as fast as (lorry) on (motorway)?
5. More and more people work in (office) and in the service (industry).
6. Rapunzel had three (wish) free.
7. (Peach) grow in this country, but (orange) must be imported from sunnier (country).
II. Turn the singular forms into plural and the plural into singular forms.
1. You left your book on my shelf.
2. Are these your tomatoes?
3. A man can’t have a baby.
4. Does your tooth ache?
5. A disco is fantastic.
6. There are no leaves on those trees.
7. They have young children.
III. Difficult plural forms, look them up in a dictionary.
1. mother-in-law
2. sheep
3. woman driver
4. life
5. analysis
6. date
IV. Put the words in brackets […] into the plural.
Water – gathered from the long rainfalls which arrived from Wales – was the most active thing in the dale. It would drip endlessly all day from [cloud] and [tree], from [roof] and eaves (Dachrinnen) and [nose]. It tore open [road], cut its way through [garden], filled the [ditch] (Graben) with splashing [noise]. (Summarized from “Cider with Rosie” by Laurie Lee)
Fred and his guests are sitting at the table enjoying their food. Jason comes in later with sad news.
Understanding the text. True or false? Tick the correct box.
1. There are five people sitting at the table at the beginning.
2. Claudia passes the salt to Eric and says: “please”.
3. Claudia is eating an iceberg.
4. Jason comes in with a policeman.
5. Eric’s car is getting towed off.
6. “Tomato sauce” and “ketchup” mean the same.
true
false
And what about you? Answer in full sentences.
7. Are you a vegetarian? Why? Why not?
8. Have you or one of your friends ever been fined (Strafzettel erhalten) by the police?Why and how much was the fine?
THE REGULAR AND IRREGULAR VERBS DIE REGELM Ä SSIGEN UND UNREGELMÄSSIGEN VERBEN
So wie es im Deutschen schwache (fragen, fragte, gefragt) und starke Verben (singen, sang, gesungen) gibt, unterscheidet man auch im Englischen in regelmäßige und unregelmäßige Verben. Letztere muss man sich ganz besonders gut einprägen. Aber trösten Sie sich, davon gibt es ja „nur“ etwa 150, im Gegensatz zu den vielen Hunderten, ja Tausenden von regelmäßigen Verben.
Jedes Verb hat eine Grundform (infinitive), eine Vergangenheitsform (past tense form) und ein Mittelwort der Vergangenheit (past participle), das für die Bildung der zusammengesetzten Zeitformen gebraucht wird.
THE VERB TO BE DAS VERB„ TO BE “
One day in early summer the weather for the garden party is ideal. The gardener is preparing the large garden for this event in the afternoon. Even the bushes shine in full green and hundreds of roses have come out overnight, the only flowers that everybody knows.
Questions on the text. Tick the correct answer.
1. When is the weather ideal for a garden party?
a. in spring
b. in summer
c. in autumn
d. in June or July
2. The only flowers everybody seems to know are _____________.
a. lawns
b. roses
c. green leaves
d. bushes
3. “They” (l.5) are ______ .
a. the workmen
b. mother and the gardener
c. Laura and the gardener
d. mother and her daughters
4. Laura tells the workmen ______ .
a. to cut the lawn
b. to finish breakfast
c. to put up the tent for the garden party
d. to carry the staves
5. Laura likes one of the workmen and so she ______ .
a. starts talking to him and is no longer afraid
b. begins to laugh
c. gives him her bread and butter
d. loses courage
Give the past tense forms of these irregular words.
infinitive
past tense form
6. to be
7. to shine
8. to come
9. to know
10. to have breakfast
11. to tell
12. to leave
13. to put up
14. to do
15. to eat
16. to feel
17. to lose
An American tourist is on tour through England with a rented TRUCK. He goes to a fast food restaurant and eats a massive portion of FRENCH FRIES with lots of KETCHUP on it and drinks some coke. (He has a bottle of LIQUOR with him, but as he is a driver he doesn’t drink it, of course.) Later he has a PUNCTURE in one of the TYRES. He goes to a garage nearby.
Tourist:
“I have a FLAT, can you help me?”
Mechanic:
“Sorry Sir, we are a garage and not an ESTATE AGENT’s.”
EXERCISE
Complete this diagram.
EXERCISE
Unterstreichen Sie die betonte Silbe:
a desert (Wüste)
a dessert (Nachspeise, Dessert)
EXERCISES
I. Find the English words and expressions in the text for:
1.
umfasst
2.
etwas die achtfache Anzahl an
3.
Durchschnitt
4.
wird beherrscht von
5.
erstreckt sich von … bis
6.
stolperte über
7.
atemberaubend
8.
bis heute
9.
Handelszentrum
10.
haben ihm den Spitznamen eingebracht
11.
äußerst abwechslungsreiche Landschaft
II. Now read the text again. There are eleven mistakes in it. Find them and underline them. As an alternative you can also watch the part “Into the English world – New Zealand” once more.
III. Crossword puzzle New Zealand
1. New Zealand belongs to the _______ of Nations.
2. Name of a famous ship
3. Product we get from sheep
4. New Zealand’s biggest city
5. New Zealand’s emblem and national bird
6. New Zealand consists of two islands – the South island and the _________Island.
7. Where very hot water comes out from the ground
8. Christchurch is another ________ in New Zealand.
9. Magma comes from these mountains
10. The largest city’s ____ is “City of Sails”.
Solution: Most southerly capital city
EXERCISES
I. Listen to the beginning of the short story once more and tick the correct answer. If you can’t watch the broadcast again, use the pool of phrases below to complete the text and do the exercise a second time. The numbers are identical with those of the gaps.
1. The blue sky was covered with clouds.
2. The gardener had already been up early in the morning mowing the lawn.
3. The daisies (Gänseblümchen) had been cut and only the rosette-leaves had been left.
4. The green bushes of the roses bowed down deeply.
5. After the family had finished breakfast the men came to put up the tent.
6. Meg could not supervise the men as she still sat in her green turban.
7. Jose was in her petticoat.
8. Laura likes eating out of doors very much.
9. The workmen carried garden chairs and tables.
10. The workmen carried schoolbags on their back.
11. Laura went red in her face.
12. Laura sounded so natural, not at all ashamed.
13. She stammered like a little girl.
14. The tallest of the men was slim with pale brown spots on his face and skin.
true
false
II. Now use the pool of phrases below and complete the text. Then check your answers. You need not know every single word as long as you understand the general meaning of the text.
1) was veiled with a haze of light gold
2) since dawn, mowing the lawns
3) where the daisy plants had been
4) bowed down as though they had been visited by archangels
5) to put up the marquee
6)supervise the men
7) in a silk petticoat
8) for eating out of doors
9) They carried staves
10) had big tool-bags slung on their backs
11) She blushed
12) so fearfully affected
13)stammered like a little girl
14) a lanky, freckled fellow
You may answer the questions if you wish.
1. What’s the expression for someone who has left his country to live in another country?
2. Can you give one example for each of the four letters of the “FOXY”-rule?
3. The German word for a barbecue is “ein …”, and the British English word for “a truck” is “a …”.
4. Afters are de’sserts/’deserts? (Cross out the wrong one.)
5. Why does Laura want to cancel the garden party?
Understanding the text. True or false? Tick the correct box.
1. Eric collected advertisements from magazines.
2. He was run over by a car.
3. At first finding an apartment was a great pleasure for him.
4. He finds a real estate agent on the internet.
5. He wants an apartment in the centre of an old town.
6. The apartments the lady offers are too expensive for Eric.
7. He can have a look at the offered apartments if he wishes.
true
false
Find the English phrases for these German words and expressions.
8. Anzeigen kennzeichnen
9. Er wird beinahe von einem Auto überfahren.
10. innerhalb Ihrer Preisvorstellung
And what about you? Answer in full sentences.
11. Do you live in the centre of a town or not? Do you like it there? Why?
12. Describe your apartment. (Which floor, how large is it, an extra kitchen, a balcony?)
THE DEFINITE ARTICLE DER BESTIMMTE ARTIKEL
the
[ð ]
[ði]
the student
the actor
the job
the address
the form
the English course
• Vor Wörtern, deren gesprochene Form mit einem Konsonanten, also mit einem Mitlaut beginnt, spricht man „the“ [ ð ] aus. Vor Wörtern, deren gesprochene Form mit einem Vokal, also einem Selbstlaut be-ginnt, wird „the“ [ ði ] ausgesprochen.
• Abstrakte Begrie stehen in der Regel ohne „the“, z.B.:
Such is life.
What do you think of politics?
• Auch bei Zeitangaben, wie Wochentagen, Monaten, Jahreszeiten und Festtagen, entfällt der bestimmte Artikel, z.B.:
Summer is my favourite part of the year.
What are you doing at Christmas?
• Der bestimmte Artikel entfällt ebenfalls bei Institutionen und Einrichtungen, wenn von ihrer Hauptfunk-tion die Rede ist, z.B.:
to be at school
(as a pupil)
to spend a night in hospital
(as a patient)
• Vor Mahlzeiten steht meist kein Artikel, z.B.:
When is lunch ready?
What’s for dinner tonight?
• Wenn aber Begrie wie „life“, „summer“ oder „school“ durch einen Zusatz näher erläutert werden, verwendet man „the“, z.B.:
The life she’s leading at the moment must be very tiring.
The hospital my grandfather’s in has an excellent reputation.
EXERCISES
I. Underline “the” in the text pronounced [ði] (there are five).
II. To complete these sentences add “the” where it is necessary.
1. George broke his arm during a football match and he’s now in _______ hospital.
2. Who makes _______ breakfast in your house? You or your wife?
3. What did you do at _______ school today, Carol?
4. Next year _______ conference will be held at _______ university in Glasgow.
5. Can _______ death be sleep if _______ life is but (nur) a dream? (John Keats)
6. Are you religious? Do you go to _______ church every Sunday?
7. Do you normally go away at _______ Easter (Ostern)?
THE INDEFINITE ARTICLE DER UNBESTIMMTE ARTIKEL
a
an
a student
an actress
a job
an address
a form
an English course
• Der unbestimmte Artikel „a“ steht vor Wörtern, deren gesprochene Form mit einem Konsonanten be-ginnt; „an“ steht vor Wörtern, deren gesprochene Form mit einem Vokal beginnt. Aber:
• Der unbestimmte Artikel steht nach „to be“, „to become“ und „as“ bei Angaben zu Beruf, Nationalität und Religion, z.B.:
He’s a student.
His brother wants to become an engineer.
He’s working as a mechanic.
• Auch bei Angaben zu Preis, Häufigkeit und Geschwindigkeit verwendet man den unbestimmten Artikel, z.B.:
Bananas cost over £ 1.40 a pound.
They meet four times a month.
His new car goes over 160 miles an hour.
• Der unbestimmte Artikel findet sich in feststehenden Ausdrücken, wie z.B.:
to have a look
to take a tour
as a rule
(in der Regel)
for a change
(zur Abwechslung)
EXERCISE
Add “a” or “an” to complete the sentences.
1. My brother wants to become _______ actor.
2. _______ uncle of mine lives in Ohio. He’s become _______ US citizen.
3. Would you like a piece of fruit? _______ pear, _______ apple?
4. Is “Hirschgarten” the name of _______ underground station in Munich?
5. We’ve got a new email address. It’s not _______ easy one to remember.
6. Is Spanish really _______ international language?
7. The flight to Edinburgh takes about _______ hour and _______ half.
8. Do you need _______ degree from _______ university for this job?