7,99 €
Königs Erläuterung Spezial zu Mary Shelley: Frankenstein - Textanalyse und Interpretation mit ausführlicher Inhaltsangabe und Abituraufgaben. In einem Band bieten dir die neuen Königs Erläuterungen Spezial alles, was du zur Vorbereitung auf Referat, Klausur, Abitur oder Matura benötigst. Das spart dir lästiges Recherchieren und kostet weniger Zeit zur Vorbereitung. Alle wichtigen Infos zur Interpretation. - von der ausführlichen Inhaltsangabe über Aufbau, Personenkonstellation, Stil und Sprache bis zu Interpretationsansätzen ... sowohl kurz als auch ausführlich. - Die Schnellübersicht fasst alle wesentlichen Infos zu Werk und Autor und Analyse zusammen. - Die Kapitelzusammenfassungen zeigen dir das Wichtigste eines Kapitels im Überblick - ideal auch zum Wiederholen. ... und klar strukturiert. - Ein zweifarbiges Layout hilft dir Wesentliches einfacher und schneller zu erfassen. - Die Randspalte mit Schlüsselbegriffen ermöglichen dir eine bessere Orientierung. - Klar strukturierte Schaubilder verdeutlichen dir wichtige Sachverhalte auf einen Blick.
Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:
Veröffentlichungsjahr: 2020
KÖNIGS ERLÄUTERUNGEN
Band 363
Textanalyse und Interpretation zu
Mary Shelley
FRANKENSTEIN
Stefan Munaretto
Alle erforderlichen Infos für Abitur, Matura, Klausur und Referat plus Musteraufgaben mit Lösungsansätzen
Zitierte Ausgaben: Shelley, Mary: Frankenstein; or, The Modern Prometheus. Hg. v. Andreas Gaile. Stuttgart: Reclam, 2013.
Über den Autor dieser Erläuterung: Stefan Munaretto unterrichtet Deutsch und Englisch an einem Gymnasium in Braunschweig. Als Autor von Interpretationen und Lernhilfen zur Literatur und zum Film hat er mehrere Bücher veröffentlicht. Wie analysiere ich einen Film? Das Standardwerk zur Filmanalyse erschien im C. Bange Verlag.
1. Auflage 2020
ISBN 978-3-8044-7056-9
© 2020 by C. Bange Verlag, 96142 Hollfeld Alle Rechte vorbehalten! Titelabbildung: Boris Karloff als Frankensteins Monster© picture alliance / ullstein bild – ullstein bild
Hinweise zur Bedienung
Inhaltsverzeichnis Das Inhaltsverzeichnis ist vollständig mit dem Inhalt dieses Buches verknüpft. Tippen Sie auf einen Eintrag und Sie gelangen zum entsprechenden Inhalt.
Fußnoten Fußnoten sind im Text in eckigen Klammern mit fortlaufender Nummerierung angegeben. Tippen Sie auf eine Fußnote und Sie gelangen zum entsprechenden Fußnotentext. Tippen Sie im aufgerufenen Fußnotentext auf die Ziffer zu Beginn der Zeile, und Sie gelangen wieder zum Ursprung. Sie können auch die Rücksprungfunktion Ihres ePub-Readers verwenden (sofern verfügbar).
Verknüpfungen zu Textstellen innerhalb des Textes (Querverweise) Querverweise, z. B. „s. S. 26 f.“, können durch Tippen auf den Verweis aufgerufen werden. Verwenden Sie die „Zurück“-Funktion Ihres ePub-Readers, um wieder zum Ursprung des Querverweises zu gelangen.
Verknüpfungen zu den Online-Aufgaben Im Abschnitt 6 „Prüfungsaufgaben“ finden Sie einen Hinweis zu zwei kostenlosen zusätzlichen Aufgaben. Diese Aufgaben können über die Webseite des Verlages aufgerufen werden. Tippen Sie auf die Verknüpfung und Sie werden direkt zu den Online-Aufgaben geführt. Dazu wird in den Web-Browser Ihres ePub-Readers gewechselt – sofern Ihr ePub-Reader eine Verbindung zum Internet unterstützt und über einen Web-Browser verfügt.
Verknüpfungen zu Inhalten aus dem Internet Verknüpfungen zu Inhalten aus dem Internet werden durch eine Webadresse gekennzeichnet, z.B. www.wikipedia.de. Tippen Sie auf die Webadresse und Sie werden direkt zu der Internetseite geführt. Dazu wird in den Web-Browser Ihres ePub-Readers gewechselt – sofern Ihr ePub-Reader eine Verbindung zum Internet unterstützt und über einen Web-Browser verfügt. Hinweis:
INHALT
1. Das Wichtigste auf einen Blick – Schnellübersicht
2. Mary Shelley: Leben und Werk
2.1 Biografie
2.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund
Der Zauber der Wissenschaft
Die Schrecken der Wissenschaft
Herren und Sklaven
Eltern und Kinder
2.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken
3. Textanalyse und -Interpretation
3.1 Entstehung und Quellen
3.2 Inhaltsangabe
3.3 Aufbau
Verschachteltes Erzählen
Männliche und weibliche Perspektiven
Unzuverlässiges Erzählen
Intertextualität
Ambiguität
3.4 Personenkonstellation und Charakteristiken
Die trügerische Oberfläche
Psychologische Untiefen
3.5 Sachliche und sprachliche Erläuterungen
3.6 Stil und Sprache
Rhetorik
Parabel
Das Erhabene
Gothic
3.7 Interpretationsansätze
Parabel der Moderne
Unsichere Identität
Posthumane Wesen
Künstliche Intelligenz
Disruptive Technologien
Traumatische Vergangenheit
Toxischer Zorn
Rechtlose Kinder
Kranke Psyche
4. Rezeptionsgeschichte
5. Materialien
Nick Lowe: The Beast In Me
The Prometheus myth
Ingolstadt: Dr. Frankensteins Mystery Tour
6. Prüfungsaufgaben mit Musterlösungen
Aufgabe 1 *
Aufgabe 2 **
Aufgabe 3 **
Aufgabe 4 ***
Literatur
Zitierte Ausgabe
Sekundärliteratur
Internet-Ressourcen
Biography:
Mary Godwin was born in 1797 in London as the child of two well-known authors. Her mother died only ten days after giving birth.
In 1814 Mary eloped with her lover and future husband, the Romantic poet Percy Shelley.
Her famous novel Frankenstein was published in 1818.
She died in London in 1851 and is buried in Bournemouth.
Historical context:
Frankenstein was written during a period of almost relentless scientific and technological advances.
Around 1800, anatomy, chemistry and especially the phenomenon of electricity were the fields which contributed the most to the widespread fascination with science.
Science during the Age of Enlightenment was characterised by competing systems of thought: rational and mechanistic science, the more mystical Romantic science and even the outdated occult sciences.
Science had a sinister side, too. “Bodysnatchers” supplied medical schools with corpses they stole from graveyards and some scientists attempted to reanimate dead bodies with electric shocks.
The revolutionary and social turmoil which shaped the decades before Frankenstein was written is an important subtext of the novel.
Frankenstein is strongly influenced by the educational ideas of Jean-Jacques Rousseau who believed that good parenting requires sympathy and guidance and that the failure to educate children in such a way is a fundamental evil of civilized society.
Mary Shelley also draws upon her own childhood experiences in a dysfunctional family.
Details and explanations of important works:
Mary Shelley was a teenage prodigy who remained famous as the author of Frankenstein throughout her life but would never write anything remotely successful again.
She wrote another six novels and novellas most of which like Frankenstein focus on the themes of science, justice and equality, parenting and education.
Origin and sources:
Mary Godwin got the inspiration to write Frankenstein in the summer of 1816 while staying at the Villa Diodati near Geneva. The Romantic poet Lord Byron challenged his guests to write ghost stories. A few days later, Mary had a frightening nightmare which became the spark of life for her story.
Summary:
Frankenstein is a gifted and ambitious young scientist who discovers the secret of life and fabricates a creature from parts of dead bodies. But when he finally succeeds in bringing it to life he is so horrified at its hideousness that he runs away and abandons it. The monster longs for sympathy and companionship but is rejected not only by his creator but by society at large because of his appearance. Consumed with hatred he murders Victor’s family and friends. Frankenstein chases the monster until he finally gets trapped on floating ice in the Arctic. He is rescued by Robert Walton, an explorer, who takes him aboard and listens to his story. Soon after, Frankenstein dies. The monster appears on the ship to bid farewell to his dead creator and appears heartbroken. The whole tale is related in a series of letters Walton writes to his sister in England.
Structure:
Frankenstein is an epistolary novel, i. e. one that tells its story through the medium of letters. It also makes use of a complex set of embedded narratives with three main voices (Walton, Frankenstein, the creature).
All three main narrative voices are male; women are only placed on the novel’s margins. However, Mary Shelley finds ways to subtly undermine male dominance.
The reader has reason to suspect that the three main narrators, to varying degrees, are not reliable.
Shelley uses intertextual references to characterize her protagonists and to provide context and background for the readers to heighten their experience.
The narrative rests on a number of core values: justice, equality, the need to relate to the suffering of others. Beyond that it raises the reader’s awareness of the ambiguity and mutability of the world by enabling different readings of characters and events.
The characters and their constellations:
Families are at the heart of Frankenstein and that includes Victor and his creature who have a father/son-relationship. Like the creature, many other characters were abandoned by their parents and/or are orphans or semi-orphans. The reasons for Frankenstein’s unstable personality go back to his childhood.
Frankenstein can be read on two levels. On the first level, it seems like just another thrilling novel with two-dimensional characters. Here Victor is a mad young scientist who becomes obsessed with creating new life. His self-centredness makes him indifferent towards the ethical and practical consequences of his work, which ultimately leads to his own destruction and death. The artificially created monster is physically and intellectually far superior to normal human beings but is hated and rejected by society because of his ugliness whereafter he becomes evil and a serial killer. The explorer Robert Walton represents Frankenstein’s younger self. Like Victor he dreams of earning fame through great scientific achievements and isolates himself from the world. In contrast to Victor, he aborts his mission because he feels responsible for the safety of his crew.
The psychological complexities of the characters can be found on a level below the surface of the text. Their deeper meaning is hidden in their nightmares, fears, repressed desires and disappointments most of which are caused by the patriarchal organization of the families they grow up in. Alphonse is the supreme authority in the Frankenstein family, while Caroline devotes her life entirely to men (first her father, then Alphonse). Victor and other children are denied the free development of an individual identity and treated at best like „playthings“. As a consequence Frankenstein develops into a narcissist who is also terrified of female sexuality.
Style and language:
The narrative voices of Walton, Frankenstein and the creature are similar. Their style is characterized by an elaborate vocabulary and syntax and persuasive rhetoric.
The narrative is highly metaphorical which is a typical feature of the literary genre parable.
The novel contains descriptions of the Romantic sublime in nature, e. g. the “awful majesty” of mountain summits. The healing-powers of untamed nature free the characters of pride and arrogance.
Most of the defining features of Gothic literature can be found in Frankenstein. The nightmarish Gothic scenarios are a symbolical expression of the horrors of colonialism in the British Empire.
Approaches to interpretation:
Frankenstein is a parable of modernity. The novel addresses the question of what it means to be human in the age that began with the eighteenth-century Enlightenment and the French Revolution and continues until our time.
Shelley maps out a vision of a just and caring society based on fairness and mutual agreements and not on an unequal distribution of wealth and power.
A just society has its roots in the loving and careful guidance of children. Badly managed education, neglect and lovelessness destroy their innate goodness.
The novel is a cautionary tale about excessive human ambition and science that is morally vacant.
Explores the ways in which society demonizes and dehumanizes people who are considered a threat to the dominant social order on the basis of gender, ethnic background, class or sexual orientation.
Deals with the monster of radical political and technological change that is a characteristic feature of the modern age and periodically disrupts society.
History of reception:
In the two-hundred years since its publication, Frankenstein has never been out of print. It is considered a modern masterpiece.
From early on it has taken on a life of its own in pop culture. Most people’s idea of the story has been shaped by the countless adaptations to the theatre and film, most of which shed the complexities of Shelley’s novel and accentuate the shock effects.
Mary Wollstonecraft Shelley (1797–1851) © picture alliance / Design Pics
JAHR
ORT
EREIGNIS
ALTER
1797
London
Geburt am 30. August als Tochter zweier bekannter Autoren: des Philosophen William Godwin und der Frauenrechtlerin Mary Wollstonecraft. Marys Mutter stirbt bereits am 10. September des Jahres an Kindbettfieber.
1801
London
Mary bekommt eine Stiefmutter, als William Godwin Mary Jane Vial (auch unter dem Namen Clairmont bekannt) heiratet.
4
1803
London
Mit der Geburt von Marys Halbbruder William leben fünf Kinder bei den Godwins; neben William und Mary noch ihre Halbschwester Fanny Imlay aus einer älteren Beziehung von Mary Wollstonecraft sowie zwei Kinder, die Mary Jane Clairmont mit in die Ehe gebracht hatte.
6
1812
Dundee/London
Marys Gesundheit war schon seit längerem angegriffen, wozu vermutlich die angespannte Atmosphäre in der komplizierten Godwin-Familie beitrug. Um zu genesen, wird sie im Juni mit dem Schiff nach Dundee in Schottland geschickt, wo sie sich bei Freunden ihres Vaters erholt. Dort bleibt sie bis November. Kurz nach der Rückkehr lernt Mary vermutlich den romantischen Autor Percy Bysshe Shelley und dessen Ehefrau Harriet im Haus ihres Vaters kennen.
15
1813
London/Dundee
Im Juni reist Mary wieder nach Dundee.
16
