Marta Kuzma - Hanna Ryggen - E-Book

Marta Kuzma E-Book

Hanna Ryggen

0,0
4,99 €

-100%
Sammeln Sie Punkte in unserem Gutscheinprogramm und kaufen Sie E-Books und Hörbücher mit bis zu 100% Rabatt.
Mehr erfahren.
Beschreibung

 Hannah Ryggen wurde 1894 in Malmö, Schweden, geboren und lebte bis zum ihrem Tod 1970 in Norwegen auf einer Farm. Die Künstlerin fertigte über 50 Jahre lang Webteppiche mit kritischen zeitgenössischen Motiven an. Marta Kuzma rekapituliert in ihrer Einführung zu Ryggens Notizbuch die folgenschwere Phase ab Beginn der Weltwirtschaftskrise 1928, die die Menschen angesichts des aufkommenden Faschismus in Europa in ein existenzielles Dilemma geraten ließ. Walter Benjamin beschrieb die Bedenklichkeit der damaligen Situation mit der Gestalt eines »bucklicht Männlein«, als Denkbild für die zerrissenen und verzweifelten Situation vieler Europäer. Die Pazifistin, Kommunistin und Feministin Ryggen hat, statt zu resignieren, in einem unverdächtigen Medium über ihre Gegenwart nachgedacht. In einer zutiefst ideologischen und angsterfüllten Zeit hängte sie während der deutschen Besetzung Norwegens ihre handgewebten Kunstwerke, die das Machtgefüge und die Gräueltaten der damaligen Gesellschaft traumähnlich wiedergaben und neu ordneten, auf eine Wäscheleine vor ihr Haus.    Marta Kuzma (*1964) ist Kuratorin und Dozentin sowie Direktorin des Office for Contemporary Art Norway, Oslo; sie ist Mitglied der Agenten-Kerngruppe der dOCUMENTA (13).          Hannah Ryggen (1894 – 1970) war eine in Schweden geborene norwegische Künstlerin.     Sprache: Deutsch/Englisch 

Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:

EPUB
MOBI

Seitenzahl: 46

Bewertungen
0,0
0
0
0
0
0
Mehr Informationen
Mehr Informationen
Legimi prüft nicht, ob Rezensionen von Nutzern stammen, die den betreffenden Titel tatsächlich gekauft oder gelesen/gehört haben. Wir entfernen aber gefälschte Rezensionen.



100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken

Nº067: Marta Kuzma

Hannah Ryggen

dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012

Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev

Member of Core Agent Group, Head of Department / Mitglied der Agenten-Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez

Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke

Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer

Editorial Assistant / Redaktionsassistentin: Cordelia Marten

Editorial Support / Redaktionelle Mitarbeit: Tonja Boos

English Copyediting / Englisches Lektorat: Melissa Larner

Proofreading / Korrektorat: Stefanie Drobnik, Sam Frank

Translations / Übersetzungen: Ralf Schauff;

Transcriptions / Transkriptionen: John Irons, Gerrit Jackson

Graphic Design / Grafische Gestaltung: Leftloft

Junior Graphic Designer: Daniela Weirich

Production / Verlagsherstellung: Monika Klotz

E-Book Implementation / E-Book-Produktion: LVD GmbH, Berlin

© 2012 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel;Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Marta Kuzma

Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: II. documenta, 1959, Orangerie, installation view with / Installationsansicht mit Norbert Kricke, Raumplastik, 1958 (detail / Detail), photo / Foto: © Günther Becker/documenta Archiv; © Nachlass Norbert Kricke; pp. / S. 2, 9, 17: courtesy Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum / National Museum of Decorative Arts, Trondheim, photo / Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum / National Museum of Decorative Arts; p. / S. 10: courtesy Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design / The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo; pp. / S. 18–19, 28–30: courtesy The Hannah Ryggen Archive, National Museum of Decorative Arts, Trondheim; pp. / S. 22–25: courtesy Hannah Ryggen Archive at Special Collections, NTNU University Library; pp. / S. 35–46: courtesy Hannah Ryggen Archive at Yrjar Heimbygdslag, Ørland, Norway; for the reproduced works by / für die abgebildeten Werke von Hannah Ryggen: © 2012 VG Bild-Kunst, Bonn

documenta und Museum Fridericianum

Veranstaltungs-GmbH

Friedrichsplatz 18, 34117 Kassel

Germany / Deutschland

Tel. +49 561 70727-0

Fax +49 561 70727-39

www.documenta.de

Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld

Published by / Erschienen im

Hatje Cantz Verlag

Zeppelinstrasse 32, 73760 Ostfildern

Germany / Deutschland

Tel. +49 711 4405-200

Fax +49 711 4405-220

www.hatjecantz.com

ISBN 978-3-7757-3096-9 (E-Book)

ISBN 978-3-7757-2916-1 (Print)

With support by / Mit Unterstützung von

Gefördert durch die

funded by the German Federal

Cultural Foundation

We cannot be held responsible for external links; the content of external links is the full responsibility of the operators of these sites. / Für externe Links können wir keine Haftung übernehmen. Die Inhalte der verlinkten Seiten sind ausschließlich von deren Betreiber zu verantworten.

Hannah Ryggen Jul Kvale, 1956 Wool and linen /Wolle und Leinen 200 × 190 cm

Marta KuzmaHannah Ryggen

Marta KuzmaHannah Ryggen

An improvised tapestry

woven in a trice!

Black heads—white diplomats

among them clubs and spears,

and in everything

my will

to nail Mussolini

with a black man’s spear!

H. R., “Etiopia,” 1935

1928: Monetary tightening in U.S. produces deflationary shock in European markets. 1929: Collapse of FAVAG, Germany’s second-largest insurance company, followed by a stock-market crash. 1931: Creditanstalt, Austria’s largest deposit bank, fails. Austria, Britain, Czechoslovakia, Germany, Hungary, and all of Scandinavia leave the gold standard. 1933: Vast European unemployment. Europe divides into currency and trade blocs. Hitler installed as chancellor of Germany by President Hindenburg. First concentration camp installed and opened in Dachau. 1935: The share of military spending in German national income increases from 1 to 10 percent. 1936: The European economy shows signs of full recovery.

“Modernity—it is hell,” wrote Walter Benjamin—a hell within which he, with critical acumen, wrote about the brokenness and ruthlessness of commodity society through the appearance of a looming “little hunchback,” a figure of misfortune and clumsiness cast against the destabilization of Europe that took hold throughout the 1930s.1 Sourced from a German fairy tale, this hunchback acts as a consistent threat of danger, an individual involved in mischievous tricks with the aim to cause others misfortune. As an omnipresent phantom, the hunchback is as much part of ourselves as part of the other—a phenomenon that forces one to confront the fact that one is incapable of changing life’s conditions despite being aware of how crushing those conditions might be.2 Attentiveness and passive tolerance are assumed in the face of the hunchback’s existence, whereby “oblivion is to be assumed as a given and any form of emerging future, a form of judgment.”3 This would define the tragic double bind that befell those who, on anticipating their eventual precarious positions in the cognitive recognition of fascism’s rise, nevertheless opted to preserve identity honorably as a self-determining and self-governing subject with critical yet passive, redemptive and fateless self-reflexivity.

Hearken to Kurt Tuckolsky’s and John Heartfield’s Deutschland, Deutschland über alles! (Germany, Germany above All!, 1929) as a ghostly apparition of Christmases to come—whereby the “middle class in their delusion of grandeur” faced a 40 percent unemployment rate in Germany, a condition that forged a future that in fact emerged, just as Benjamin wrote, as “a form of judgment.” Heartfield opted for an alternative way—actively to demystify the barking political demagogy of the time through his artistic production, which forged a manifest relationship to political activism rather than to the politicization of threat. By 1935, Hurrah, die Butter ist alle!(Hurray, the butter is gone!) concluded on the devil’s pact whereby Germany’s capitalist class enabled the rise of fascism as a response to what they deemed a greater danger—the mass socialist workers’ movement. A bureaucratic apparatus fueled