3,99 €
Die Regulierung von und Kontrolle über ein natürliches Phänomen wie den Schlaf kann als paradigmatisch für die Rationalisierung des Alltagslebens in Zeiten der kapitalistischen »Hypermodernität« bezeichnet werden. Das moderne Machtregime ist ebenfalls schlaflos – Kontrollpunkte, Überwachungskameras, Polizeipatrouillen, Sicherheitsbeamte arbeiten ohne Unterbrechung. In Form einer Montage fragmentarischer Anmerkungen und Zitate nähert sich Penzin dem Kern eines größeren Buchvorhabens, das zum Ziel hat, die komplexen Verbindungen zwischen Kapitalismus, »Metaphysik«, Schlaf, Wachen und Subjektivierung zu begreifen, und beleuchtet diese sowohl von einer politischen als auch einer philosophisch-archäologischen Seite. Der Autor ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Philosophie der Russischen Akademie der Wissenschaften, Moskau, und Mitglied der Künstler- und Intellektuellengruppe Chto Delat/What is to be done?.
Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:
Seitenzahl: 36
100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken
Nº097: Alexei Penzin
Rex Exsomnis: Sleep and Subjectivity in Capitalist Modernity /
Rex Exsomnis. Schlaf und Subjektivität in der kapitalistischen Moderne
dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012
Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev
Member of Core Agent Group, Head of Department / Mitglied der Agenten-Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez
Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke
Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer
Editorial Assistant / Redaktionsassistentin: Cordelia Marten
English Copyediting / Englisches Lektorat: Melissa Larner
Proofreading / Korrektorat: Stefanie Drobnik, Sam Frank
Translation / Übersetzung: Astrid Wege
Graphic Design / Grafische Gestaltung: Leftloft
Junior Graphic Designer: Daniela Weirich
Production / Verlagsherstellung: Monika Reinhardt
E-Book Implementation / E-Book-Produktion: LVD GmbH, Berlin
© 2012 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel;Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Alexei Penzin
Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: View of / Ansicht des Monte Verità, ca. 1906(detail / Detail), Fondo Harald Szeemann. Archivio Fondazione Monte Verità inArchivio di Stato del Cantone Ticino; p. / S. 2: © Nikolay Oleynikov
documenta und Museum Fridericianum
Veranstaltungs-GmbH
Friedrichsplatz 18, 34117 Kassel
Germany / Deutschland
Tel. +49 561 70727-0
Fax +49 561 70727-39
www.documenta.de
Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld
Published by / Erschienen im
Hatje Cantz Verlag
Zeppelinstrasse 32, 73760 Ostfildern
Germany / Deutschland
Tel. +49 711 4405-200
Fax +49 711 4405-220
www.hatjecantz.com
ISBN 978-3-7757-3126-3 (E-Book)
ISBN 978-3-7757-2946-8 (Print)
Gefördert durch die
funded by the German Federal
Cultural Foundation
We cannot be held responsible for external links; the content of external links is the full responsibility of the operators of these sites. / Für externe Links können wir keine Haftung übernehmen. Die Inhalte der verlinkten Seiten sind ausschließlich von deren Betreiber zu verantworten.
Nikolay OleynikovIsWorker Asleep?, 2005–11Acrylic mural, Nizhny Novgorod / Acryl-Wandbild, Nischni Nowgorod3.5 × 12 m
Alexei PenzinRex Exsomnis: Sleep and Subjectivity in Capitalist Modernity /Rex Exsomnis. Schlaf und Subjektivität in der kapitalistischen Moderne
Alexei PenzinRex Exsomnis: Sleep and Subjectivity in Capitalist Modernity
Notes and quotes from a book project1
Clearly we cannot forgive sleep the oblivion,
the “loss” of our “I”—the very thing that at
the same time we so thirst after.
—Gennady Aigi, “Sleep-and-Poetry”
*
Symptom of the Present. Today, biology and the medical sciences are highly advanced in determining the physiology and neurology of sleep, and the emerging medicalization of sleep disorders has become a new site of “biocapital” accumulation. At the same time, our “twenty-four-hour society,” with its incessant production, communication, and consumption activities, makes sleep a problematic, uncertain element of everyday life, even perceived as a waste of time or as inertia in a mobile and pragmatic neoliberal social order obsessed by the idea of full employment of finite human existence. The anxiety around sleep (evidenced in the booming scientific research in this area, proliferating self-help books, and debates on various techniques for sleeping well) is a symptom of our present. Sleep also functions as a metaphor for political somnolence, from which people are “awakening” in the current economic turmoil, staging protests and civil disobedience.
Note 1. Margaret Thatcher is famous not only as the inventor of the neoliberal motto “There is no such thing as society” but also for claiming to require only four hours’ sleep per night. Perhaps she saw oversleeping as a barrier to economic growth. This idea is wittily reflected in a novel by British author Jonathan Coe, which depicts an enthusiastic community of sleep researchers and their discussions, such as the following:
“The sleeper is helpless; powerless. Sleep puts even the strongest people at the mercy of the weakest and most feeble. Can you imagine what it must be like for a woman of Mrs. Thatcher’s fibre, her moral character, to be obliged to prostrate herself every day in that posture of abject submission? The brain disabled, the muscles inert and flaccid? It must be insupportable.”
“I hadn’t thought of it like that before,” said Terry. “Sleep as the great leveller.”
“Exactly. That’s exactly what it is: the great leveller. Like fucking socialism.”2