Karen Barad - Karen Barad - E-Book

Karen Barad E-Book

Karen Barad

0,0
1,99 €

-100%
Sammeln Sie Punkte in unserem Gutscheinprogramm und kaufen Sie E-Books und Hörbücher mit bis zu 100% Rabatt.
Mehr erfahren.
Beschreibung

 »Angenommen, wir hätten ein genau eingestelltes, ultra-empfindliches Instrument, das wir dazu verwenden könnten, uns an die Schattierungen und Feinheiten des Nichts heranzuzoomen und auf sie einzustimmen. Doch was würde es bedeuten, sich an das Nichts heranzuzoomen, mit immer größerer Sensitivität und Schärfe zu sehen und zu hören, sich auf immer genauere und feinere Maßeinteilungen der Einzelheiten von … zuzubewegen? [...] Wie bestimmt man den Maßstab in der Leere? Was ist die Metrik der Leerheit? Was ist das Maß des Nichts? Wie können wir ihm näherkommen?« Karen Barad geht im vorliegenden Notizbuch diesen abstrakten Fragen nach und verbindet in ihrem präzisen Entwurf Erkenntnisse aus der Physik mit philosophischen Theorien – etwa Ansätze der Quantenphysik und epistemologische Überlegungen des dänischen Physikers Niels Bohr.       Karen Barad (*1956) ist Professorin für Feminist Studies, Philosophie und History of Consciousness an der University of California, Santa Cruz, und hat in theoretischer Physik mit dem Forschungsschwerpunkt Quantenfeldtheorie promoviert.  

Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:

EPUB
MOBI

Seitenzahl: 38

Bewertungen
0,0
0
0
0
0
0
Mehr Informationen
Mehr Informationen
Legimi prüft nicht, ob Rezensionen von Nutzern stammen, die den betreffenden Titel tatsächlich gekauft oder gelesen/gehört haben. Wir entfernen aber gefälschte Rezensionen.



100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken

Nº099: Karen Barad

What Is the Measure of Nothingness? Infinity, Virtuality, Justice /

Was ist das Maß des Nichts? Unendlichkeit, Virtualität, Gerechtigkeit

dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012

Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev

Member of Core Agent Group, Head of Department / Mitglied der Agenten-Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez

Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke

Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer

Editorial Assistant / Redaktionsassistentin: Cordelia Marten

English Copyediting / Englisches Lektorat: Claire Barliant

Proofreading / Korrektorat: Stefanie Drobnik, Sam Frank

Translation / Übersetzung: Astrid Wege

Image Editing / Bildredaktion: Frauke Schnoor

Graphic Design / Grafische Gestaltung: Leftloft

Junior Graphic Designer: Daniela Weirich

Production / Verlagsherstellung: Monika Reinhardt

E-Book Implementation / E-Book-Produktion: LVD GmbH, Berlin

© 2012 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel;Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Karen Barad

Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: View of / Ansicht des Monte Verità, ca. 1906(detail / Detail), Fondo Harald Szeemann. Archivio Fondazione Monte Verità inArchivio di Stato del Cantone Ticino; p. / S. 2: Houghton Library, Harvard University, Gift ofT. Lux Feininger, photo / Foto: courtesy President and Fellows of Harvard College; © 2012 VG Bild-Kunst, Bonn

documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH

Friedrichsplatz 18, 34117 Kassel | Germany / Deutschland

Tel. +49 561 70727-0 | Fax +49 561 70727-39 | www.documenta.de

Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld

Published by / Erschienen im Hatje Cantz Verlag

Zeppelinstrasse 32, 73760 Ostfildern | Germany / Deutschland

Tel. +49 711 4405-200 | Fax +49 711 4405-220 | www.hatjecantz.com

ISBN 978-3-7757-3128-7 (E-Book)

ISBN 978-3-7757-2948-2 (Print)

Gefördert durch die

funded by the German Federal

Cultural Foundation

We cannot be held responsible for external links; the content of external links is the full responsibility of the operators of these sites. / Für externe Links können wir keine Haftung übernehmen. Die Inhalte der verlinkten Seiten sind ausschließlich von deren Betreiber zu verantworten.

Lyonel FeiningerUntitled (street scene, double exposure, Halle) / Ohne Titel (Straßenszene, Doppelbelichtung, Halle), 1929–30

Karen Barad What Is the Measure of Nothingness? Infinity, Virtuality, Justice / Was ist das Maß des Nichts? Unendlichkeit, Virtualität, Gerechtigkeit

Karen BaradWhat Is the Measure of Nothingness? Infinity, Virtuality, Justice

Nothingness. The void. An absence of matter. The blank page. Utter silence. No thing, no thought, no awareness. Complete ontological insensibility.

Shall we utter some words about nothingness? What is there to say? How to begin? How can anything be said about nothing without violating its very nature, perhaps even its conditions of possibility? Isn’t any utterance about nothingness always already a performative breach of that which one means to address? Have we not already said too much simply in pronouncing its name?

Perhaps we should let the emptiness speak for itself.

At the very least, listening to nothing would seem to require exquisite attention to every subtle detail. Suppose we had a finely tuned, ultrasensitive instrument that we could use to zoom in on and tune in to the nuances and subtleties of nothingness.1 But what would it mean to zoom in on nothingness, to look and listen with ever-increasing sensitivity and acuity, to move to finer and finer scales of detail of . . . ? Alas, it is difficult to conceive how one would orient oneself regarding such a task. What defines scale in the void? What is the metric of emptiness? What is the measure of nothingness? How can we approach it?2

On the face of it, these questions seem vacuous, but there may be more here than meets the eye. Consider, first, setting up the condition for the experiment: we begin with a vacuum. Now, if a vacuum is the absence of everything, of all matter, how can we be sure that we have nothing at hand? We’ll need to do a measurement to confirm this. We could shine a flashlight on the vacuum, or use some other probe, but that would introduce at least one photon (quantum of light) onto the scene, thereby destroying the very conditions we seek. Like turning up the light to see the darkness, this situation is reminiscent of the mutually exclusive conditions of im/possibility that are at issue in Niels Bohr’s interpretation of quantum physics.

Measurements, including practices such as zooming in or examining something with a probe, don’t just happen (in the abstract)—they require specific measurement apparatuses. Measurements are agential practices, which are not simply revelatory but performative: they help constitute and are a constitutive part of what is being measured.3