4,99 €
Seit 2004/05 sammelt der Künstler Dinh Q. Lê Aquarelle, Tinten- und Tuschezeichnungen von Vietcong-Künstlern aus Nord- und Südvietnam. In seinem Notizbuch beschreibt er im Interview mit Carolyn Christov-Bakargiev die historischen und autobiographischen Zusammenhänge seiner intensiven Sammelleidenschaft. Gemeinsam mit seiner Familie flüchtete er 1978, im Alter von 10 Jahren, vor der kommunistischen Regierung und der Roten Khmer aus seiner Heimatstadt Hà Tiên . Nach fast 20 Jahren in den USA kehrte Dinh Q. Lê 1997 dauerhaft nach Vietnam zurück. Die Zeichnungen, die er in seine Sammlung aufgenommen hat, haben einen melancholischen Charakter. Sie zeigen Menschen in einer idealisierten Landschaft, als ob sie im Krieg nach Alltäglichkeit und Naturverbundenheit suchten. Diese sehr persönlichen Skizzen und ihre Politik der Form setzen den »offiziellen« Bildern eine andere Realität entgegen, sie offenbaren eine Situation kollektiven Wartens, eine Sehnsucht, die die Menschen vereinte. Dinh Q. Lê (*1968) ist Künstler und lebt und arbeitet in Ho-Chi-Minh-Stadt, Vietnam. Carolyn Christov-Bakargiev (*1957) ist künstlerische Leiterin der dOCUMENTA (13). Sprache: Deutsch/Englisch
Das E-Book können Sie in Legimi-Apps oder einer beliebigen App lesen, die das folgende Format unterstützen:
Seitenzahl: 32
100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken
Nº073: Dinh Q. Lê
Introduction: Carolyn Christov-Bakargiev in conversation with Dinh Q. Lê / Einführung: Carolyn Christov-Bakargiev im Gespräch mit Dinh Q. Lê
dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012
Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev
Member of Core Agent Group, Head of Department / Mitglied der Agenten-Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez
Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke
Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer
Editorial Assistant / Redaktionsassistentin: Cordelia Marten
Proofreading / Korrektorat: Stefanie Drobnik, Sam Frank, Emily Votruba
Translation / Übersetzung: Clemens Krümmel
Graphic Design / Grafische Gestaltung: Leftloft
Junior Graphic Designer: Daniela Weirich
Production / Verlagsherstellung: Monika Klotz
E-Book Implementation / E-Book-Produktion: LVD GmbH, Berlin
© 2012 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel;Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Carolyn Christov-Bakargiev; Dinh Q. Lê
Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: II. documenta, 1959, Orangerie, installation view with / Installationsansicht mit Norbert Kricke, Raumplastik, 1958 (detail / Detail), photo / Foto: © Günther Becker/documenta Archiv; © Nachlass Norbert Kricke; all other images / alle anderen Abbildungen: © the artists / die Künstler, courtesy Dinh Q. Lê
documenta und Museum Fridericianum
Veranstaltungs-GmbH
Friedrichsplatz 18, 34117 Kassel
Germany / Deutschland
Tel. +49 561 70727-0
Fax +49 561 70727-39
www.documenta.de
Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld
Published by / Erschienen im
Hatje Cantz Verlag
Zeppelinstrasse 32, 73760 Ostfildern
Germany / Deutschland
Tel. +49 711 4405-200
Fax +49 711 4405-220
www.hatjecantz.com
ISBN 978-3-7757-3102-7 (E-Book)
ISBN 978-3-7757-2922-2 (Print)
Gefördert durch die
funded by the German Federal
Cultural Foundation
We cannot be held responsible for external links; the content of external links is the full responsibility of the operators of these sites. / Für externe Links können wir keine Haftung übernehmen. Die Inhalte der verlinkten Seiten sind ausschließlich von deren Betreiber zu verantworten.
Carolyn Christov-Bakargiev in conversation with Dinh Q. Lê
Carolyn Christov-BakargievWhy did you begin collecting these watercolors, gouaches, and ink-on-paper drawings by Vietcong artists?
Dinh Q. Lê I had seen some in the museum here in Ho Chi Minh City [Saigon]. I always admired the draftsmanship and skill that they demonstrate. But I also find it fascinating that they represent these idyllic landscapes. Even when portraying people, there is no violence in them. In late 2005, Catherine de Zegher organized an exhibition on the Vietnam War at the Drawing Center [“Persistent Vestiges”] that I was invited to participate in. She decided to include a group of these drawings. So I went with Catherine to Hanoi to meet some of these artists, and that intensified my interest.
That is when you began to acquire these drawings for your own personal collection?
Yes, that is when I started to collect them. Then, over the years, I kept adding to the initial group of drawings. I think I have around seventy now, and I might include some drawings that do not belong to me, up to about one hundred, in dOCUMENTA (13). I am borrowing some from the artists, especially in the case where the drawings are very personal to them, and they prefer not to sell them. One artist actually made a comment that it would be like selling friends. I think as the artists get older, the drawings become much more meaningful to them.
I am just trying to understand your collector’s impulse, which is rare in an artist, or at least unacknowledged in today’s art world. You already had quite a collection of other types of objects in your house before this, right?
Yes, I collect a lot of Vietnamese ceramics and antiquities from Southeast Asia, some dating back 2,000 years or more. The Vietnamese ceramics range from the tenth to the fifteenth century. I also have stone sculptures from the Angkor period, and the Kingdom of Funan, which was about 1,500 years ago.